ماشین باز

اخبار و خواندنیهای خودرو-لوازم یدکی ماشین - عکس ماشین اسپرت

ماشین باز

اخبار و خواندنیهای خودرو-لوازم یدکی ماشین - عکس ماشین اسپرت

تویوتا و چند نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید


شرکت تویوتا با همه‌ی شهرت خود هنوز هم نکته‌ها و داستان‌هایی دارد که بیشتر ما از آن بی‌خبریم. 


بدون شک، تویوتا یکی از نام‌های سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌رود و مسلما یک‌شبه این راه را طی نکرده است. ممکن است از تاریخچه‌ی عمیقی که پشت تویوتا لندکروزر نهفته است، آگاه باشید اما آیا می‌دانستید که این خودرو برای دولت ایالات متحده در هنگام جنگ با کشور کره ساخته شده است؟ یا این موضوع که این کارخانه در ابتدا به ساخت ماشین‌آلات نساجی مشغول بوده است و یا این که خودروی افسانه‌ای 2000GT توانست رکورد مسابقه‌ی استقامت سرعت بالا را با وجود طوفان‌های گرمسیری بشکاند؟ موارد ذکر شده تنها چند مثال کوچک درباره‌ی شرکت تویوتا بود که شاید از آن بی‌اطلاع بوده باشید. در ادامه، به ۳۱ مورد دیگر از تاریخچه این شرکت اشاره شده است.


۱. نام تویوتا در اصل تویودا بوده است


Û±


کیشیرو تویودا، بنیان‌گذار این شرکت پس از برگزاری مسابقه‌ی طراحی لوگوی این شرکت به انتخاب مردم از تبدیل اسم شرکت به تویوتا چشم‌پوشی کرد. این لوگو از لحاظ بصری برای ژاپنی‌ها بسیار جذاب بوده است.


۲. ساکیشی تویودا (پدر کیشیرو) مخترع دستگاه‌های بافندگی بود


Û²


در اواخر صده‌ی ۱۸۰۰ میلادی، ساکیشی چندین پتنت را در حوزه‌ی مدرن‌ سازی صنعت نساجی، به نام خود ثبت کرد که شامل اولین دستگاه بافندگی الکتریکی بود و میشیو سوزوکی کارخانه‌ای جدا و صرفا برای ساخت این دستگاه‌ تاسیس کرد. پیش از شروع به تولید خودرو، برای چندین دهه، دستگاه‌های بافندگی، پایه‌ی‌ تولیدات شرکت تویودا بوده است.


 ۳. شرکت ساخت دستگاه‌های بافندگی اتوماتیک تویودا از سال ۱۹۳۰ شروع به تولید خودرو کرد


Û³



برای آن‌که مشتریان بتوانند دسترسی آسانی به قطعات یدکی داشته باشند، اولین خودرو‌ها و کامیون‌های تویوتا طوری طراحی شدند که ترکیبی از قطعات شرکت فورد و جنرال موتور باشند، چرا که در آن زمان بازار خودروی ژاپن را این دو شرکت به دست گرفته بودند.


 ۴. اولین پیشرانه‌ی تویوتا از طراحی پیشرانه‌ی شورلت برگرفته شده بود


Û´


پس از ریخته‌گری قطعات ساخت خود تویوتا و استفاده از قطعات شورلت در باقی جاها، پیشرانه‌ی ۶۵ اسب بخاری مدل A تویوتا تولید شد که توانی تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از نسخه‌ی آمریکایی شورلت داشت.


 ۵. مدل A1، بر پایه‌ی کرایسلر ساخته شد


Ûµ


کیشیرو برای مدل A1 از طراحی بدنه‌ی کرایسلر دسوتو استفاده کرد زیرا می‌دانست که چندین سال طول می‌کشد تا کارخانه‌ی تویوتا آماده‌ی بهره‌برداری کامل شود و همچنین احساس کرد که طراحی دسوتو چندین سال جلوتر از زمان خودش است و بنابراین در هنگام عرضه‌ی این محصول توسط شرکت تویوتا، خودرویی از مد افتاده به شمار نمی‌رفت.


 ۶. بیشتر کارهای مهندسی شرکت‌ در دهه‌ی ۱۹۳۰ با سعی و خطا انجام می‌شد


Û¶


با توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای چون ریخته‌گری الکتریکی و تولید فولاد‌های جدید، شرکت تویوتا در ابتدا یک نمونه‌ی اولیه می‌ساخت و سپس به فکر تغییرات این نمونه‌ی اولیه می‌افتاد و این سیکل تکرار می‌شد.

 ۷. تویوتا روش راهبردی سامانه‌ی بهنگام (Just in Time) را در سازمان و کارخانه‌ی خود توسعه داد


Û·


همانند مغازه‌ها‌ی خواروبار فروشی که امکان انبار کردن بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی را ندارند، تویوتا نیز احتیاجی به داشتن قطعاتی اضافه بر تعداد خودروی تولیدی در هر روز ندارد و بنابراین دقیقا همان مقداری را که در هر روز لازم دارد تولید و تهیه می‌کند. با این‌که این موضوعی بدیهی است اما در زمان خودش انقلابی در صنعت محسوب می‌شد.


 ۸. تویوتا لندکروزر در اصل جیپ بوده است


Û¸


وقتی این خودرو با نام تویوتا BJ در سال ۱۹۵۱ طراحی شد، عموما به عنوان تویوتا جیپ شناخته می‌شد و در سال ۱۹۵۴ شرکت جیپ دستور توقف در تولید آن را داد که پس‌ از آن نام رسمی لندکروزر به آن اختصاص داده شد.


 ۹. شرکت تویوتا توانست به وسیله‌ی خودروی نمونه‌ی اولیه رکورد آفرود را بشکاند


یکی از رانندگان تویوتا برای آزمایش تویوتا جیپ از قله‌ی فوجی تا ایستگاه ششم آن که ارتفاع زیادی داشت، بالا رفت درحالی‌ که راندن در آن منطقه و در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و خطرناک بوده است.


 ۱۰. اولین خودروی جیپ تویوتا برای دولت ایالات متحده ساخته شد


Û±Û°


با شروع جنگ آمریکا با کره، کشور آمریکا سفارش ۱۰۰ دستگاه خودروی تویوتا جیپ را به تویوتا داد.


 ۱۱. تویوتا لندکروزر به‌ تنهایی موجب ماندگاری تویوتا در بازار آمریکا شد


Û±Û±


خودروهای دیگر این شرکت مانند تویوتا کراون و کرونا عملکرد مناسبی برای بازارهای دیگر نداشتند و نتوانستند امتیاز قابل‌قبولی در میان دیگر خودروهای موجود کسب کند. در نهایت تا وقتی‌که تویوتا نتواند خودروی مناسب و باارزشی برای فروش در ایالات متحده تولید کند، فروش همه‌ی محصولات این شرکت به جز لندکروزر به حالت تعلیق درآمد.


 ۱۲. محبوبیت لندکروزر J70 از اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ آن‌قدر زیاد بوده که تویوتا تاکنون تولید آن را متوقف نکرده است


Û±Û²


متاسفانه، نسخه‌ای که در سی‌امین سالگرد ارائه‌ی این مدل معرفی شد، تنها در کشور ژاپن عرضه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.