ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی ( THE people’s car ) را از آن خود کرد. حتی در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین – یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم اضافه شدند. داشبورد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و موتوری که با آب سرد میشد.
تاریخچه و معرفی شرکت سایپا ( مونتاژگر ژیان در ایران) : در سال ۱۳۳۷ به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت… اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال ۱۳۴۲ از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت .
از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) نام برد. شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال ۱۳۴۴ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر و زیر بنای ۲۰ هزار متر و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال توسط(( آلفرد آیسه)) تاسیس شد… با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال ۱۳۴۵ به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد ، تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید(سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه saipc که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال ۱۳۴۷ یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت. اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰) تعداد ۱۰۳۵ دستگاه تولید گردید ، سپس اتومبیل ژیان ازین شرکت به بازار عرضه و در سال ۱۳۵۵ طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد.
در حالی که پیش از این شرکت کرهای کیا در حال آمادهسازی نمونههای کوپه اسپرت در رده جنسیس کوپه با حتی بالاتر از آن بود، مدیر بازاریابی این شرکت، آب پاکی را روی دست طرفداران جوانتر این شرکت ریخت و گفت که اولویت کیا تقویت تصویر این نام تجاری است و یک خودروی اسپرت به اندازه کافی این نام تجاری را تقویت نمیکند یا باعث سودآوری نمیشود.
شاید کوپه جذاب GT4 استینگر را به خاطر دارید. خودروی مفهومی که اوایل سال جاری در نمایشگاه خودروی دیترویت به نمایش گذاشته شد. تصور میشد که این کوپه 2+2 دیفرانسیل عقب، اولین خودروی اسپرت کیا در بازار باشد. اما اکنون این روند به چالش کشیده شده است.
کیا برای ارائه چنین مدلهایی هنوز آمادگی کامل ندارد. از نظر بازاریابی، معرفی خودروهای جدید باید به بالا بردن تصویر برند در اذهان کمک کند. اگر یک شرکت چینی یک خودروی رودستر را معرفی کند، آوازه آن در دنیا میپیچد؟ مدیر کیا چنین فکر نمیکند.
۱۳. تویوتا افتتاح اولین آزادراه کشور ژاپن را با راندن بدون وقفهی ۱۶۱ هزار کیلومتر جشن گرفت
پس از معرفی طرح جدید مدل کرونا، این شرکت سه عدد از این خودرو را انتخاب کرد تا فاصلهی دو شهر اوساکا و ناگویا را به عنوان بخشی از این کمپین تبلیغاتی رانندگی کند.
۱۴. اولین نسخهی کرولا نوعی خودروی اسپرت و اقتصادی در نیمهی دههی ۱۹۶۰ به شمار میرفت
این خودرو مانند خودروهای سدان اروپایی، دارای سامانهی تعلیق جلوی بسیار نرم، جعبهدندهی چهارسرعته و توان بیشتر نسبت به سایر رقیبان خود بود. نرخ تولید این خودرو در سهسالهی اول، به حدود ۲۵۰ هزار خودرو در سال رسیده بود.
۱۵. تویوتا توانست یاد بگیرد که چگونه کرولا را به یک خودروی مناسب برای شرایط سخت جادههای زمستانی تبدیل کند
در سرمای زمستان سال ۱۹۶۷ و برای آمادهسازی فروش خودروی خود در کشور کانادا، این کشور چندین کرولا را به جادههای نقاط مختلف این کشور فرستاد.
۱۶. افسانهای ترین خودروی اسپرت تویوتا تنها به دلیل مسابقات فرمول ۱ وجود دارد
مسابقهی جایزه بزرگ ژاپن در سال ۱۹۶۳، تنها یک مسابقهی فرمول یک و غیر قهرمانی بود، اما آغازی برای مسابقات اتومبیلرانی در ژاپن به شمار رفت. تویوتا برای اثبات توانایی تکنولوژیکی و دفاع از حیثیتش، مدل 2000GT را طراحی و معرفی کرد که تبدیل به خودروی جیمز باند در فیلم "تو فقط دو بار زندگی میکنی" شد که این روزها با قیمتهای میلیون دلاری به فروش میرسد.
۱۷. تویوتا توانست تمامی رکوردهای سرعت و استقامت را بشکاند
تویوتا خودرویی عرضه کرد که توانست ۷۸ ساعت متوالی را با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت آنهم در طوفانهای مناطق استوایی بپیماید و همزمان سه رکورد جهانی را ثبت کرد که البته رکورد بیشترین سرعت متوسط در طوفانهای استوایی به صورت رسمی ثبت نشده است.
۱۸. اولین خودروی هیبریدی تویوتا، در واقع در سال ۱۹۶۸ ساخته شد و دارای پیشرانهی توربینی بود
این پیشرانه تقریبا مشابه یک ژنراتور جت عمل میکرد که موجب تغذیهی پیشرانهی الکتریکی میشد. در عوض باتریهای دههی ۱۹۶۰ شارژدهی حداقلی را نداشتند و همین موضوع دلیل عدم موفقیت آنها بود.
۱۹. تویوتا پریوس، اولین هیبرید با تولید انبوه به شمار میآید
۱۰ سال پس از معرفی این مدل در سال ۱۹۹۷، تویوتا توانست حدود یکمیلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
۲۰. تویوتا به توسعهی نرمافزار ترافیکی پیچیدهای در ۴۰ سال گذشته پرداخته است
۲۰
در اوایل دههی ۱۹۷۰، سامانهی جامع ترافیک خودرویی بیشتر به یک اتاق کنترل که در فیلمها دیدهاید، شباهت داشت. این سامانه همواره ترافیک را تحت نظر میگرفت و اجازه میداد که هر خودروی مجهز به دستگاه گیرنده متوجهی ترافیک سنگین خیابانها شود و مسیر جایگزین را انتخاب کند.
۲۱. تویوتا سلیکا مجهز به موتور LASRE عرضه شد
پیشرانهی این خودرو، پیشرانهی بلادرنگ پیشرفتهی سبک نامیده (LASRE) میشود و اولین باری بود که یک شرکت ژاپنی پیشرانهای به عنوان یک برند به بازار عرضه میکند. (مانند پیشرانهی Hemi کرایسلر)
۲۲. ۴۵۰ نمونهی اولیه برای توسعهی اولین لکسوس ساخته شد
برای شرکت صنعتی که معروف به صرفهجویی در زمان تولید است، ساخت ۴۵۰ نمونهی اولیه برای تعداد بسیار زیاد محسوب میشود. علاوه ۵۰ نمونهی خاک رسی با مقیاس یکبهیک نیز ساخته شد.
۲۳. شرکت تویوتا به ساخت خانه نیز مشغول شد
در اوایل دههی ۱۹۶۰، چند بخش از این شرکت شروع به طراحی و ساخت نمونههای اولیه برای چارچوب در و پنجره، آشپزخانه و غیره کردند. امروزه، تویوتا یکی از بزرگترین سازندگان خانه در سه ناحیه مرکزی کشور ژاپن است.
۲۴. قایقهای ساختهشده توسط شرکت تویوتا
سری قایقهایی با نام پونام از حدود ۲۵ سال پیش ساخته میشوند. این قایقها نام خود را از جزیرهی ت-وایپونامو گرفتهاند. (جزیرهی کوچکی که قوم مائوری در آن ساکن هستند.)
۲۵. پس از نام شرکت، شهری که کارخانهی این شرکت در آن قرار داشت نیز تویوتا نام گرفت
پیش از نامگذاری این شهر به نام تویوتا، حدود هزاران سال با نام کورمو شناخته میشد، اما در سال ۱۹۵۹ نام این شهر عوض شد تا بازتابدهندهی تجارت موفق خود باشد.