ماشین باز

اخبار و خواندنیهای خودرو-لوازم یدکی ماشین - عکس ماشین اسپرت

ماشین باز

اخبار و خواندنیهای خودرو-لوازم یدکی ماشین - عکس ماشین اسپرت

تویوتا و چند نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید


شرکت تویوتا با همه‌ی شهرت خود هنوز هم نکته‌ها و داستان‌هایی دارد که بیشتر ما از آن بی‌خبریم. 


بدون شک، تویوتا یکی از نام‌های سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌رود و مسلما یک‌شبه این راه را طی نکرده است. ممکن است از تاریخچه‌ی عمیقی که پشت تویوتا لندکروزر نهفته است، آگاه باشید اما آیا می‌دانستید که این خودرو برای دولت ایالات متحده در هنگام جنگ با کشور کره ساخته شده است؟ یا این موضوع که این کارخانه در ابتدا به ساخت ماشین‌آلات نساجی مشغول بوده است و یا این که خودروی افسانه‌ای 2000GT توانست رکورد مسابقه‌ی استقامت سرعت بالا را با وجود طوفان‌های گرمسیری بشکاند؟ موارد ذکر شده تنها چند مثال کوچک درباره‌ی شرکت تویوتا بود که شاید از آن بی‌اطلاع بوده باشید. در ادامه، به ۳۱ مورد دیگر از تاریخچه این شرکت اشاره شده است.


۱. نام تویوتا در اصل تویودا بوده است


Û±


کیشیرو تویودا، بنیان‌گذار این شرکت پس از برگزاری مسابقه‌ی طراحی لوگوی این شرکت به انتخاب مردم از تبدیل اسم شرکت به تویوتا چشم‌پوشی کرد. این لوگو از لحاظ بصری برای ژاپنی‌ها بسیار جذاب بوده است.


۲. ساکیشی تویودا (پدر کیشیرو) مخترع دستگاه‌های بافندگی بود


Û²


در اواخر صده‌ی ۱۸۰۰ میلادی، ساکیشی چندین پتنت را در حوزه‌ی مدرن‌ سازی صنعت نساجی، به نام خود ثبت کرد که شامل اولین دستگاه بافندگی الکتریکی بود و میشیو سوزوکی کارخانه‌ای جدا و صرفا برای ساخت این دستگاه‌ تاسیس کرد. پیش از شروع به تولید خودرو، برای چندین دهه، دستگاه‌های بافندگی، پایه‌ی‌ تولیدات شرکت تویودا بوده است.


 ۳. شرکت ساخت دستگاه‌های بافندگی اتوماتیک تویودا از سال ۱۹۳۰ شروع به تولید خودرو کرد


Û³



برای آن‌که مشتریان بتوانند دسترسی آسانی به قطعات یدکی داشته باشند، اولین خودرو‌ها و کامیون‌های تویوتا طوری طراحی شدند که ترکیبی از قطعات شرکت فورد و جنرال موتور باشند، چرا که در آن زمان بازار خودروی ژاپن را این دو شرکت به دست گرفته بودند.


 ۴. اولین پیشرانه‌ی تویوتا از طراحی پیشرانه‌ی شورلت برگرفته شده بود


Û´


پس از ریخته‌گری قطعات ساخت خود تویوتا و استفاده از قطعات شورلت در باقی جاها، پیشرانه‌ی ۶۵ اسب بخاری مدل A تویوتا تولید شد که توانی تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از نسخه‌ی آمریکایی شورلت داشت.


 ۵. مدل A1، بر پایه‌ی کرایسلر ساخته شد


Ûµ


کیشیرو برای مدل A1 از طراحی بدنه‌ی کرایسلر دسوتو استفاده کرد زیرا می‌دانست که چندین سال طول می‌کشد تا کارخانه‌ی تویوتا آماده‌ی بهره‌برداری کامل شود و همچنین احساس کرد که طراحی دسوتو چندین سال جلوتر از زمان خودش است و بنابراین در هنگام عرضه‌ی این محصول توسط شرکت تویوتا، خودرویی از مد افتاده به شمار نمی‌رفت.


 ۶. بیشتر کارهای مهندسی شرکت‌ در دهه‌ی ۱۹۳۰ با سعی و خطا انجام می‌شد


Û¶


با توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای چون ریخته‌گری الکتریکی و تولید فولاد‌های جدید، شرکت تویوتا در ابتدا یک نمونه‌ی اولیه می‌ساخت و سپس به فکر تغییرات این نمونه‌ی اولیه می‌افتاد و این سیکل تکرار می‌شد.

 ۷. تویوتا روش راهبردی سامانه‌ی بهنگام (Just in Time) را در سازمان و کارخانه‌ی خود توسعه داد


Û·


همانند مغازه‌ها‌ی خواروبار فروشی که امکان انبار کردن بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی را ندارند، تویوتا نیز احتیاجی به داشتن قطعاتی اضافه بر تعداد خودروی تولیدی در هر روز ندارد و بنابراین دقیقا همان مقداری را که در هر روز لازم دارد تولید و تهیه می‌کند. با این‌که این موضوعی بدیهی است اما در زمان خودش انقلابی در صنعت محسوب می‌شد.


 ۸. تویوتا لندکروزر در اصل جیپ بوده است


Û¸


وقتی این خودرو با نام تویوتا BJ در سال ۱۹۵۱ طراحی شد، عموما به عنوان تویوتا جیپ شناخته می‌شد و در سال ۱۹۵۴ شرکت جیپ دستور توقف در تولید آن را داد که پس‌ از آن نام رسمی لندکروزر به آن اختصاص داده شد.


 ۹. شرکت تویوتا توانست به وسیله‌ی خودروی نمونه‌ی اولیه رکورد آفرود را بشکاند


یکی از رانندگان تویوتا برای آزمایش تویوتا جیپ از قله‌ی فوجی تا ایستگاه ششم آن که ارتفاع زیادی داشت، بالا رفت درحالی‌ که راندن در آن منطقه و در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و خطرناک بوده است.


 ۱۰. اولین خودروی جیپ تویوتا برای دولت ایالات متحده ساخته شد


Û±Û°


با شروع جنگ آمریکا با کره، کشور آمریکا سفارش ۱۰۰ دستگاه خودروی تویوتا جیپ را به تویوتا داد.


 ۱۱. تویوتا لندکروزر به‌ تنهایی موجب ماندگاری تویوتا در بازار آمریکا شد


Û±Û±


خودروهای دیگر این شرکت مانند تویوتا کراون و کرونا عملکرد مناسبی برای بازارهای دیگر نداشتند و نتوانستند امتیاز قابل‌قبولی در میان دیگر خودروهای موجود کسب کند. در نهایت تا وقتی‌که تویوتا نتواند خودروی مناسب و باارزشی برای فروش در ایالات متحده تولید کند، فروش همه‌ی محصولات این شرکت به جز لندکروزر به حالت تعلیق درآمد.


 ۱۲. محبوبیت لندکروزر J70 از اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ آن‌قدر زیاد بوده که تویوتا تاکنون تولید آن را متوقف نکرده است


Û±Û²


متاسفانه، نسخه‌ای که در سی‌امین سالگرد ارائه‌ی این مدل معرفی شد، تنها در کشور ژاپن عرضه می‌شود.

معرفی خودرو

شرکت فرانسوی پژو توانسته است بازار خودروی ایران را تا حد قابل توجهی به خود اختصاص دهد. این شرکت  در سال ۱۸۱۰ کار خود را با ساخت قهوه‌ساز آغاز کرد و بعد از آن در سال۱۸۳۰ به حوزه دوچرخه­سازی ورود کرد، سپس برای اولین بار در سال ۱۸۸۲ اولین خودروی خود را تولید نمود و هم­اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا شناخته می‌شود. فرانسوی‌ها از همان ابتدا سودای همکاری با دیگر کشورها را داشتند.


پژو پارس که در ابتدا با نام زیبای پژو پرشیا وارد بازار شد مدل فیس لیفت شده ۴۰۵ است که تا حدی ظاهر خسته کننده آن را برای هوادارانش قابل قبول­تر کرد. شرکت ایران خودرو بعد از همکاری دو شرکت پژو و سیتروئن با یکدیگر، اقدام به تولید پژو پارس با موتور زانتیا نمود و با نام ELX آنرا روانه بازار کرد. پژو پارس تا امروز در شش کلاس اتوماتیک، ELX، سال، دوگانه­سوز، ELX با موتور XUM و پارس LX سال در ایران­خودرو تولید شده است.



ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی


نقد و بررسی فضای داخلی

شباهت عینی فضای داخلی پارس با پژو ۴۰۵ می­تواند یک امتیاز منفی برای این خودرو باشد به طوری که داشبورد در داخل کابین تقریباً همان داشبورد پژو ۴۰۵ است البته با کمی تغییرات. گاهی اوقات نمی‌توان تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو را با پژو ۴۰۵ درک کرد ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی ها، فرمان پذیری برتر، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه دنده و کلاچ از جمله تفاوت­‌های بین این دو خودرو هستند که این برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده است. شما حتما ظاهر خشن و خسته کننده جلو داشبورد و پشت آمپر پژو ۴۰۵ را بخاطر دارید. تقریبا تمامی مدل‌های پژو پارس بجز پارس سال ۹۳ از همان طراحی قدیمی ولی با کمی جابجایی استفاده می‌کنند. شرکت ایران‌خودرو در سال ۹۳ اقدام به ایجاد تغییرات اساسی در داخل پژو پارس بخصوص در قسمت جلو داشبورد نمود که با استقبال نسبتا خوبی از طرف هواداران این خودرو روبرو شد.این نمونه­ کار نسبتا موفق بوده و نمای داخل ماشین را اسپرت و جذاب‌تر نموده است. آپشن‌هایی که در این خودرو بکار رفته عبارتند از:

- سیستم موبایل هندزفری که به شما این امکان را می‌دهد تا در حین رانندگی بتوانید از روی فرمان خودرو  پاسخگوی تلفن همراه خود نیز باشید. این سیستم بصورت بولوتوث به گوشی همراه شما متصل می‌شود. 

- کنترل سیستم صوتی روی فرمان از دیگر آپشن­هایی است که در پارس سال بچشم می­خورد و زیبایی فرمان را دوچندان نموده است.

- دماسنج روی داشبورد که نمایش دهنده دمای داخل و خارج اتاق خودروست

- بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق

- سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک ( با یک دکمه همه درها قفل و باز می‌شوند) که بر روی همه مدل‌ها تعبیه نشده است

- سیستم اتوفلاشر که در ترمزهای شدید یا کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند

- دسترسی به صندوق از داخل اتاق

یکی از مشکلات اصلی در طراحی تمامی مدل‌های پژو پارس­ مربوط به صندلی راننده است. اگر شما تجربه رانندگی با این خودرو را داشته باشید حتما با این مشکل روبرو شده‌اید که در هنگام سوار و پیاده شدن پای شما یکبار به رکاب و یکبار هم به فرمان برخورد می‌کند. البته مبله و نشیمن نسبتا خوبی دارد ولی علیرغم اینکه فاصله بین فرمان و صندلی نیز قابل تنظیم است، این فاصله در بهترین حالت هم کم بنظر می‌رسد.

مواد بکار رفته در جلو داشبورد کیفیت چندانی ندارد و خشک و شکننده بنظر می‌رسد. این مورد باعث به سروصدا افتادن جلو داشبورد می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید، جلو داشبورد پژوهای وارداتی و فرانسوی از فومی بود که قابلیت ارتجاعی کمی داشت و هیچگاه داخل اتاق صدای جیرجیر جلو داشبورد بگوش شما نمی‌رسید. از مزایای دیگر طراحی این خودرو می‌توان بکارگیری چوب در طراحی جلو داشبورد اشاره کرد که به راننده و سرنشینان حس خوبی القاء می‌کند و زیبایی داخل خودرو را دو چندان نموده است.


ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی


نقد و بررسی بیرون خودرو

چنانچه اشاره شد این خودرو فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است ولی این خودرو با توجه به ظاهر جذاب‌تر آن خودرویی جوان پسندتر بوده و تغییراتی از جمله رینگ اسپرت و چراغ های اسپرت انطباق بیشتری با آن دارند. از نظر تودوزی و داشبورد نیز این خودرو در دو تم مشکی و کرم به بازار غرضه می‌شود که تم کرم برای پارس سال و ELX  در دسترس بوده و در آن تغییراتی در محل و نوع کنسول های کنترلی نیز ایجاد شده است. از دیگر تغییرات می­توان به نصب راهنما بر روی آیینه­های بغل و سیستم سنسور دنده عقب در این خودرو اشاره نمود.


ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی

نقد و بررسی رانندگی خودرو
این خودرو با وزن نسبتا بالای خود برای رانندگی خارج از شهر و جاده‌های کفی بسیار مناسب و مطمئن می‌باشد. چسبندگی پژو پارس به جاده حتی در سرعت‌های بالا در بین خودروهای تولید داخل مثال‌زدنی است. اما سیستم تعلیق در تمامی خودروهای داخل از کیفیت پایین برخوردار است، در عین حال باید گفت عیب عمده‌ای در سیستم تعلیق این خودرو مشاهده نشده است. شتاب‌گیری حتی در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر با اشاره کوچکی به پدال کاملا محسوس است و موتور ۱۸۰۰ سی‌سی این خودرو شما را به سبقت‌گیری و حتی رانندگی اسپرت ترقیب می‌کند.

ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی


نقد و بررسی موتور
پژو پارس معمولی از موتور XU۷JP/L۳ بهره مند است . این نوع موتور دارای حجم ۱۷۶۱CC  و  ۸ سوپاپ است و قادر است توانی معادل ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵۳ نیوتن بر متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این نوع از پزو پارس ۱۱ ثانیه است.

پژو پارس سال از موتوری مشابه مدل معمولی پژو پارس بهره­مند است و تغییراتی درآینه های بغل و در داخل خودرو ایجاد شده است.

در پژو پارس LX، از موتور TU۵  که از حجمی معادل ۱۵۸۷CC و ۱۶ سوپاپ برخوردار است استفاده شده است که قادر است توانی برابر با ۱۰۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور ب دقیقه و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن بر متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید نماید. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل ۱۳.۲ ثانیه است.

در پژو پارس اتوماتیک نیز از موتور TU۵ استفاده شده و مشخصاتی مشابه پژو پارس LX  دارد.

در پژو پارس ELX  از دو نوع موتور استفاده شده است در یکی از مدل‌ها از موتور  XU۷J۴P/L۴ استفاده شده است این نوع موتور دارای حجم ۱۷۶۱CC  و ۱۶ سوپاپ است و قادر است توانی معادل ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵۵ نیوتن بر متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این نوع از پژو پارس ۹ ثانیه است.

در مدل دیگر از موتور XUM استفاده شده است که حجمی معادل ۱۹۰۵CC و ۸ سوپاپ برخوردار است استفاده شده است که قادر است توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور ب دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵۴ نیوتن بر متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه تولید نماید. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل ۱۱.۲ ثانیه است.


ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی

نقد و بررسی ایمنی
پژو پارس سال مجهز به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می­باشد. سیستم ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه‌ای می‌باشد. همچنین بهره‌گیری از سیستم ترمز ضدقفل ABS و EBD (چهارکاناله) باعث شده تا این خودروی نسبتا سنگین قابلیت کنترل بهتری داشته باشد.

ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی

نقد و بررسی ارزش خرید
این خودرو در هنگام ارائه در سال ۱۳۷۹ از قیمت بالایی نسبت به خودرو های مشابه برخوردار بود ولی قیمت این خودرو تا سال ۹۰ تغییر زیادی نکرد و این عدم تغییر باعث مناسب‌تر شدن قیمت این خودرو و تمایل بیشتر مردم به خرید آن بود. در حال حاضر نیز این خودرو جز بهترین انتخاب‌ها در کلاس خودرو­های محدوده ۴۰ میلیون تومان است.  همچنین خرید و فروش راحت، در دسترس و ارزان بودن قطعات یدکی از مزایای این خودرو بشمار می‌رود. 

ایران خودرو پژو پارس,1386 معمولی


راه اندازی مجهزترین انبار قطعات یدکی خودرو توسط نگین خودرو (+عکس)

این روزها بسیاری از شرکت های خودروساز و واردکننده تمرکز زیادی را بر روی مسئله تامین قطعات کرده اند. هر چقدر هم که خدمات پس از فروش یک برند خوب و شایسته مشتریان باشد، اما تا زمانی که قطعات مورد نظر در زمان مناسب به دست مشتری نرسد، نمی توان امتیاز کاملی را به خدمات پس از فروش آن شرکت داد. کمپانی های به روز دنیا در سال های اخیر سعی دارند تا نیاز قطعات مشتریان را در کمتر از 72 ساعت تامین کنند و با پرداخت به این مسئله توانستند تا امتیاز خود را در میان مشتریان و رضایت مندی آن ها افزایش دهند.


به گزارش گروه خودرو عصر ایران، شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران، چند وقتی است که به روزترین انبار قطعات یدکی خودروهای خود را در محدوده خیابان دماوند تاسیس کرده است. این انبار در فضایی بالغ بر 6 هزار متر ساخته شده و استانداردهای به روز رنو در آن دیده می شود. وقتی وارد سوله اصلی انبار قطعات رنو می شوید، قفسه های طبقه بندی منظمی را با کد بندی های خاص می بینید. این سوله از سه طبقه کامل و سه نیم طبقه تشکیل شده است. علاوه با راه پله ها و جرثقیل های متحرک جابه جایی بار، دو آسانسور در این مجموعه قرار دارد که نشان از بزرگی و عظمت آن است.


راه اندازی مجهزترین انبار قطعات یدکی خودرو توسط نگین خودرو



نگین خودرو تمام قطعات را از کمپانی رنو و واحد مرکزی تامین قطعات این کمپانی فرانسوی تامین می کند و وقتی به انبار این شرکت نگاه می کنید، خبری از قطعات متفرقه نیست. وقتی قطعات با بسته بندی های اصلی رنو به انبار نگین خودرو می آیند، برچسب تایید و گارانتی قطعات بر روی آن نصب می شود. اگر در هنگام حمل و بارگیری، قطعه ای صدمه ببیند، برچست قرمز رنگی بر روی آن نصب می شود که تا به دست مشتریان و واحد خدمات پس از فروش نرسد و در جایی مجزا انبارداری می شود.


انبار نگین خودرو طبق بازرسی های رسمی، می تواند به 90 درصد نیاز مشتریان در لحظه پاسخ بدهد که در مقایسه با نرخ سرویس دهی جهانی تویوتا با عدد 86% ، عددی فوق العاده در گروه خودرویی است. این مسئله را زمانی می توان فهمید که بسته بندی موتورهای کامل، گیربکس ها، قطعات شاسی، بدنه، شیشه ها، درب ها و... به صورت تفکیک شده و با قواعد روز انبار داری در این مرکز قرار دارد.


اگر در این میان مشتری قطعه بخواهد که در انبار وجود نداشته باشد، طبق قواعد رنو در صورت شناسایی آن قطعه به عنوان قطعه ضروری، توسط DHL در کمتر از سه روز به ایران ارسال می شود و به دست مشتری می رسد. نکته جالب دیگر انبار قطعات رنو این است که شما می توانید قیمت جهانی قطعه را جستجو نمایید و با استعلام قیمت از نگین خودرو، عددی مشابه به ارزش یورویی را به دست آورید. این روزها سبک فعالیت نگین خودرو و رنو در تامین قطعات خودروهایشان به سبکی است که بازار متفرقه قطعات نمی تواند به پای این شرکت برسد و مشتریان برای خرید قطعات با قیمت مناسب و اطمینان بیشتر، به سراغ نگین خودرو می آیند.








خودروهای ماهیندرا در ایران؛ هندی‌ها ادامه دهنده راه چینی‌ها هستند؟



یران به بازار مناسبی برای خودروسازان اقتصادی تبدیل شده است. چینی‌ها و هندی‌ها تبحر خاصی در تولید خودروهای ارزان قیمت دارند. زمزمه حضور برندهای هندی در ایران از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد که درنهایت عظیم خودرو پیش‌قدم شده و با همکاری ماهیندرا، قصد واردات خودروهای این کمپانی را دارد. قرار است که درصدی از روند تولید خودروها در ایران و در کارخانه زاگرس خودرو در بروجرد طی شود.


برخلاف بیش‌تر برندهای چینی موجود در بازار ایران، کمپانی ماهیندرا سابقه‌ای طولانی دارد و تاسیس کمپانی به سال ۱۹۴۵ باز می‌گردد. البته تولید خودرو چندسال بعد و با مونتاژ جیپ ویلی آغاز شد. هم اکنون نیز ماهیندرا یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروساز هند و بزرگترین تراکتورساز جهان محسوب می‌شود.


برای شروع، عظیم خودرو و ماهیندرا با سه خودرو کار خود را در ایران آغاز کرده‌اند که در ادامه نگاه کوتاهی بر مشخصات آن‌ها خواهیم داشت.


XUV 500


بزرگترین محصول در بین سه خودروی ماهیندرا در ایران، گنجایش هفت نفر سرنشین را دارد. ماهیندرا سعی کرده است که این شاسی‌بلند را مطابق با استاندارد خودروهای جدید و با طراحی مدرن تولید کند که البته درنهایت خودرویی مطابق با استانداردهای مدرن در هند طراحی کرده‌اند. در داخل خودرو نیز با طراحی قابل قبولی روبرو هستیم.



موتور ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر قرار گرفته در XUV 500 می‌تواند قدرتی ۱۴۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری را در اختیار راننده بگذارد. وظیفه انتقال قدرت را نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برعهده دارد که به خوبی از پس تعویض دنده‌ها به نرمی بر‌می‌آید. این شاسی‌بلند به سیستم AWD مجهز شده است که آن را برای مسیرهای ناهموار مناسب می‌سازد؛ هرچند سیستم تعلیق عملکرد چندان مناسبی ندارد وسواری خشکی را ارائه می‌دهد. همچنین در بررسی‌هایی که توسط وب‌سایت‌های خارجی صورت گرفته، از نفوذ صدای موتور و محیط اطراف به داخل به عنوان نقطه ضعف این ماشین یاد شده است.




اما به هرحال برگ برنده این SUV می‌تواند قیمت کمتر آن در مقایسه با رقبا باشد؛ اگرچه برخی آپشن‌هایی که در دیگر خودروهای هم رده وجود دارند در XUV 500 دیده نمی‌شوند.


KUV 100



برخلاف شاسی بلند قبلی، KUV 100 یک خودروی کوچک و اقتصادی به شمار می‌آید. از همین ابتدا باید گفت که اگر طراحی این خودرو چندان به مذاقتان خوش نمی‌آید، باید روی آن خط بکشید؛ چراکه این کراس‌اور ساب‌کامپکت چندان ویژگی‌های با ارزشی برای ارائه ندارد. طراحان KUV 100 اصرار زیادی بر روی استفاده از خطوط داشته‌اند که با استفاده از آن بتوانند خودرویی اسپرت معرفی کنند که البته آن را به خودرویی نامتعارف تبدیل کرده‌اند. نحوه قرارگیری دستگیره درب عقب نیز در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد.



در داخل خودرو نیز این طراحی عجیب ادامه پیدا می‌کند و دسته دنده و دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع بخش زیادی از داشبرد را در اختیار گرفته‌اند. خریداران این خودرو از فضای کم این خودرو گلایه‌مند بوده‌اند و از نظر آن‌ها فضای کافی برای پا در اختیار سرنشینان وجود ندارد که این موضوع می‌تواند یک ضعف مهم برای این ماشین هندی باشد.



موتور ۱.۲ لیتری وظیفه تامین قدرت KUV 100 را برعهده دارد. این موتور می‌تواند ۸۲ اسب‌بخار را در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۱۱۵ نیوتون‌متری را در ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز انتقال قدرت را بر عهده دارد.


پیک‌ آپ Scorpio



این پیک آپ در دو مدل تک کابین و دوکابینه برای بازارهای ایران درنظر گرفته شده است. موتور ۲.۲ لیتری دیزلی قرار گرفته در زیر کاپوت این خودرو توان ۱۴۰ اسب‌بخاری را به ارمغان می‌آورد که در کنار گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری‌اش گزینه متوسطی برای یک پیک‌آپ به شمار می‌آید. در کنار این موتور نیز گیربکس ۶ سرعته دستی قرار می‌گیرد و سیستم 4WD نیز بر قابلیت آفرود این پیک آپ می‌افزاید.


با توجه به اینکه رقبای اندکی برای این پیک‌آپ وجود دارند، اگر قیمت‌گذاری مناسبی از سوی عظیم خودرو انجام شود، این خودروی هندی می‌تواند به موفقیت خوبی در ایران دست پیدا کند.



تجربه سفر با دی اس 6 به شمال


دی اِس 6 را می توان یک کراس اوورِ جمع و جور دانست که ترکیبی از خصوصیات اسپرت و لوکس را ارائه می دهد. دی اِس 6 برای بازار آسیا ساخته شده و سال 2014 معرفی شده است.



دی اِس 6 از نمای روبرو ظاهری تهاجمی داشته و از نمای جانبی و نمای عقب، اسپرت به نظر می رسد. با این وجود، استفاده از قطعات کرومی در جاهای مختلف بدنه از جمله اطراف جلو پنجره (که با آرمِ دی اِس هماهنگی دارد)، زیر درب ها و ریل های روی سقف، نشان از لوکس بودن این خودرو نیز دارند. رینگ های 18 اینچی طرح الماس دی اِس 6 نیز با سبک طراحی آن هماهنگی داشته و این خودرو به لاستیک های 235/50R18 از نوع میشلن لَتیتیود مجهز است. در مجموع، نمای خارجی این خودرو در کمال سادگی و جذابیت طراحی شده است و از نقاط قوت آن به حساب می آید.


با ورود به کابین این خودرو، سبک طراحی جالب و کیفیت بالای مواد بکار رفته در آن نظر شما را جلب خواهد کرد. کابین این خودرو تلفیقی از چرم، چوب و فلز است که با بهره مندی از صندلی های فوق العاده راحت و ارگونومیک با چرم ناپای طرح بند ساعت، فضایی آرامش بخش را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. علاوه بر این، نورپردازی قرمز رنگ در شب، فضای کابین را آرامش بخش تر نیز خواهد کرد. از نظر فضای کابین، دی اِس 6 با فاصله محوری 2.73 متر شرایطی ایده آل دارد، اما فرم صندلی های عقب باعث شده است تا ردیف عقب برای سه نفر بزرگسال چندان راحت نباشد و می توان گفت دی اِس 6 یک خودروی 4 نفره است. فضای بار دی اِس 6 با 500  لیتر حجم، قابل قبول بوده و درب صندوق برقی مجهز به قابلیت تشخیص موانع نیز دسترسی به آن را آسان کرده است. طرح غربیلک فرمان و پشت آمپر جذاب، حس اسپرتی به کابین بخشیده است و سقف شیشه ای بزرگ، کابین دی اِس 6 را دلباز کرده است. اما قسمت میانی داشبورد، با کلید های زیادی همراه است که بدون فاصله در کنار هم قرار گرفته اند و دسترسی به آنها در حین رانندگی می تواند کمی گیج کننده باشد.


 



در کنار اهرم تعویض دنده و کلید ترمز پارک برقی، یک کلید دایره شکل وجود دارد که می توانید توسط آن سیستم کنترل چسبندگی یا Grip Control را روی حالت های مختلف قرار دهید تا بهترین چسبندگی بسته به نوع جاده را تجربه کنید. این سیستم 5 حالت مختلف دارد که عبارتند از:


حالت خاموش – Off

حالت معمولی – Normal

حالت برفی – Snow

حالت گلی – Mud

حالت ماسه ای – Sand

اما یکی از مواردی که جای خالی آن در دی اِس 6 احساس می شود، نمایشگر سربالا است که آپشنی بسیار کاربردی بوده و در دی اِس 5 شاهد آن هستیم. در مجموع به نظر می رسد در کابین این خودرو، توجه ویژه ای به حس راننده و سرنشینان نسبت به این کراس اوورِ زیبای فرانسوی شده است.


دی اِس 6 از نظر تجهیزات و امکانات وضعیت مطلوبی دارد که موارد مهم و قابل ذکر آن عبارتند از:


سیستم استاپ-استارت جهت کاهش مصرف سوخت

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم کنترل هرزگردی

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

کروز کنترل مجهز به محدود کننده سرعت

سیستم هشدار نقطه کور

6 کیسه هوا

سنسور پارک جلو و عقب

دوربین دید عقب

چراغ های جلوی زنون

مه شکن های جلو با گردش اتوماتیک

آیینه وسط الکتروکرومیک

درب صندوق عقب برقی

تنظیم برقی، گرمکن و ماساژور صندلی های جلو

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای

صفحه نمایش لمسی 7 اینچی

سیستم تهویه دوگانه خودکار به همراه دریچه برای سرنشینان عقب

سیستم کنترل کیفیت و تصفیه هوا مجهز به یونایزر

باز کن دریچه باک برقی

تجربه رانندگی با دی اِس 6

دی اِس 6 از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر موسوم به THP165 بهره می برد که مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بوده و با همکاری بی ام و ساخته شده است. این خودرو به سیستم استاپ-استارت جهت کاهش مصرف سوخت مجهز بوده و می تواند حداکثر 165 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه تولید کند. اما گشتاور تولیدی این موتور که برابر 240 نیوتن متر است، از دور 1400 تا 4000 در اختیار راننده قرار می گیرد و همین موضوع باعث شده رانندگی با این خودرو لذت بخش بوده و در دور های پایین شاهد عملکرد خوب موتور باشیم.


این خودرو به گیربکس 6 سرعته خودکار با کد EAT6 مجهز است که عملکردی نرم، روان و سریع داشته و هماهنگی خوبی بین این جعبه دنده و موتور دیده می شود. این گیربکس تمایل زیادی به سبک کردن دنده دارد و همین موضوع سبب شده در اکثر اوقات دور موتور در پایین ترین حد ممکن باشد. در نتیجه مصرف سوخت کاهش یافته و صدای موتور به حداقل ممکن رسیده است طوریکه کابین دی اِس 6 فضایی ساکت و آرام را برای سرنشینان فراهم خواهد کرد. اما با کمی فشار به پدال گاز گیربکس عمکلرد اسپرتی از خود نشان داده و صدای اسپرت و زیبایی از موتور به گوش می رسد. حتی در مسیر تست شاهد معکوس کردن دنده از 6 به 3 بودیم و عمکلرد موتور این خودرو رضایت شما را جلب خواهد کرد. اما نکته منفی در مورد این گیربکس این است که در برخی شرایط سبک بودن دنده می تواند مشکل ساز باشد: بطور مثال در سرپایینی گیربکس دنده را سنگین نگه نمی دارد و در چنین شرایطی به ناچار باید اهرم تعویض دنده را به سمت چپ داده و توسط حالت تیپ ترونیک تعویض دنده را مدیریت کنید. با فشردن دکمه S (اسپرت) کنار اهرم تعویض دنده، از تمایل گیربکس برای سبک کردن دنده کمی کاسته شده و دور موتور را کمی بالاتر نگه می دارد. همچنین در حالت اسپرت، گیربکس نسبت به پدال گاز حساس تر می شود.


ترمز های دی اِس 6 از نکات مثبت در این خودرو به حساب می آید. پدال ترمز در حین نرم بودن، خودرو را به راحتی متوقف می کند و حس اطمینان بسیار خوبی به راننده می دهد. اگر چه در این تست امکان به چالش کشیدن قابلیت های دینامیکی این خودرو وجود نداشت، اما با توجه به سابقه درخشان فرانسوی ها در این زمینه و تجربه رانندگی در جاده، به نظر می رسد این خودرو از تعادل و پایداری خوبی بهره می برد. همانطور که انتظار می رود، کیفیت سواری و نرمی سیستم تعلیق نیز از نکات مثبت در دی اِس 6 به حساب می آید و آرامش کابین به بهترین شکل ممکن حفظ می شود. ناگفته نماند که فرمان نیز حس خوبی به راننده منتقل کرده و از نرمی مناسبی برخوردار است.


 


جمع بندی

این روزها دی اِس 6 مدل 2017 با قیمتی در حدود 235,000,000 تومان توسط شرکت آرین موتور تابان با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی به فروش می رسد. به سختی می توان از دی اِس 6 ایراد گرفت. این خودرو یک کراس اوور زیبا با کابینی شیک به همراه لیستی کامل از تجهیزات و امکانات و تلفیقی از خصوصیات اسپرت و لوکس است و می توان آن را یک مجموعه کامل و متعادل دانست.